Hemma igen

Sådääär, nu är jag hemma igen efter ett par dagar i Sälen, och det har varit underbart!
 
Jag har alltid varit en sucker för vintern och vita snölandskap. Egentligen är jag en sucker för allt naturigt som tar andan ifrån mig, så som stjärnor, djupa dalar och höga berg, och andra coola vyer. Det lockar mig mycket mer än en varm sandstrand och blått hav (även om det såklart också är härligt att titta på).
 
Så vad har vi gjort i Sälen då?
Jo, vi började med att kliva in på en nattklubb efter att ha åkt bil hela dagen. Det var bra drag och mest personal på plats men vi blev inkastade i säsongarnas värld och dansade ända fram till stängning. Efter det gled vi ner och köpte varsin korv innan vi begav oss, den extremt korta vägen, hem för att slockna i sängen.
 
Vi fick totalt tre skiddagar vilka alla bjöd på olika upplevelser som gjorde att det kändes som att vi fick många fler timmar i backen. Första dagen var det svinkallt och blåsigt så vi orkade bara med några få åk innan vi bestämde att dagen fick innehålla varm choklad, lunch i toppstuga och afterski istället för att frysa kinder, tår och fingrar av oss... Innan middagen tog vi varsin lång dusch och bastade för att sedan piffa till oss lite och gå iväg till restaurangen.
Vi hade bokat bord på en italiensk restaurang där jag kämpade med en alldeles för stor pizza, som var supergod! Vi stannade till stängning även här och spenderade sista timmarna i varsin soffa vid baren innan det blev dags att kriga hem i snön.
 
I tisdags så fick vi betydligt fler åk vilket var skönt då den riktiga fjällenkänslan äntligen nådde kroppen. Vi åkte ända fram till afterskin och åt sedan middag på en annan restaurang. Där beställde vi alla in kött som vi stekte själva på en varm sten som kom ut till bordet. Det var en väldigt kul grej att få prova även om jag nog var för hungrig för att orka vänta eller hade någon direkt koll på hur lång tid det skulle ta att få till perfekt stekgrad på min lilla köttbit. Hur som helst var det jättegott och vi avslutade kvällen med lite glass och Yatzy hemma i stugan.
 
På onsdagen hade vi planerat att besöka en annan skidort så vi packade in oss i bilen och gled över till Hundfjället där vi trängdes med barnfamiljerna i Trollskogen. Det var en nostalgitripp som heter duga och det fina vädret höll i sig hela dagen! Tyvärr var det väldigt kallt och blåsigt på toppen så vi hoppade oftast av liften vid första tillfället innan vi kom för högt upp. Då var det lättare att se vart man åkte och det gjorde hela åket mycket roligare. När liftarna stängde hade vi hunnit åka även i Tandådalen och testade deras afterski innan vi åkte hem för att duscha och äta middag.
 
Hemresan på torsdagen gick bra men bjöd på en riktig pulshöjare när en annan glömde bort att kolla bensinen och var nära på att få soppatorsk mitt på motorvägen... Men som tur är hade jag världens bästa co-driver som guidade till närmaste bensinmack innan det var för sent!
 
 
Jag kan helt enkelt säga att det här var en välbehövlig resa som bjöd på precis det jag ville ha: snö och riktig vinterkänsla, mysiga kvällar, lite party och härligt sällskap! Nu väntar en lite stressad helg innan skolan drar igång på måndag (och redan till på tisdag ska jag ha läst något kapitel ur en bok som jag inte riktigt har fått hem ännu...) så det här ska bli kul!
Sälen 2015 | fjällen, roadtrip, skidor, sälen | |
Upp