Våffeläventyret

Hej igen, inte trodde ni att jag skulle titta in så snart igen? Nähä, men nu är jag här och vi kan äntligen prata om våfflorna som jag gjorde igår!
 
De blev succé (om man frågar kocken själv)! Jag följde receptet och det blev en himla massa (aka. för mycket) smet med tanke på att magarna som skulle mättas var 1st. Men jag tänkte inte mer på det utan kände att eftersom jag var rejält sugen kunde jag lätt klämma i mig några. Yeeaaah right... Drygt fyra våfflor senare var jag proppmätt (nästan på gränsen till äcklad) och hade lika många våfflor kvar. Vad skulle jag göra med dem när huset var tomt på folk... Så där satt jag med översvämning i magen och dåligt samvete över att behöva slänga dem. Jag övervägde att ringa alla jag känner men eftersom det "bara" fyra kvar behövde jag välja vem som skulle ringas och med närmare eftertanke skulle de hinna bli kalla innan någon hinner börja äta...
 
Så precis när jag skulle börja diska och diskutera med mig själv hur goda våfflor är om man sparar dem, så ser jag grannen komma ner för backen. Jag får i denna stund en snilleblixt och slänger mig ut genom dörren lagom till att han går förbi. Behöver jag säga att han blir rätt så förvånad över att 1. se mig slänga upp dörren med ett stressat leende och 2. jag frågar om han gillar våfflor?? Han klämmer fram ett förvirrat "ja, det gör jag" medan jag vänder i dörren för att snabbt vara tillbaka med våfflorna på en papptallrik. Jag trycker de i handen på honom innan han hinner ångra sig (inte för att någon skulle ångra sig när det gäller våfflor, men vem vet) och han tackar överdrivet mycket innan han knallar vidare hem till sig. Jag stänger dörren och klappar mig själv på axeln för att ha både gjort hans eftermiddag och räddat våfflorna från att dö.
 
För att gå vidare med gårdagen kan jag meddela att jag intog köket ännu en gång innan dagen var slut, nu för att göra en smoothie att ta med på vägen till stan. Jag mixade ihop blåbär, apelsin, kvarg och jordgubbar och hällde över allt i en flaska. Det blir supergott men det gäller att dricka på egen risk eftersom blåbär har en tendens att fastna mellan tänderna...
 
 
 
Note to self: minde blåbär nästa gång du ska dricka smoothie offentligt.
Min vardag | |
Upp